Załóżmy, że otrzymałeś zadanie: ograniczyć zapasy w Twojej firmie. Jak do tego podejść, aby klienci zewnętrzni i wewnętrzni (np. produkcja) nie odczuli zakłóceń z tego powodu?

Słowem kluczowym jest PROCES, a proces to kolejne etapy, kroki następujące po sobie. Oto w jakich krokach zrealizować zadanie:

  • Krok 1. Określ, ile potrzebujesz danego wyrobu lub komponentu w miejscu jego użycia.

Średnie zapotrzebowania tygodniowe w zupełności wystarczą na tym etapie. Od czegoś trzeba zacząć.

  • Krok 2. Wyznacz miejsce, gdzie będziesz składować każdy z wyrobów i określ jego stan maksymalny.

Zapas maksymalny zależny jest przede wszystkim od częstotliwości dostaw, więc wiesz, na czym skupić uwagę.

  • Krok 3. Stwórz wizualne narzędzie do zarządzania zapasem.

Dobrą praktyką jest użycie kolorów zielonego i czerwonego, które pokażą Tobie, jaki jest aktualny status zapasu.

  • Krok 4. Ustal, kto jest odpowiedzialny za uzupełnianie zapasów.

Odpowiedzialność oznacza podejmowanie wszystkich dostępnych działań, aby odbudować zużyty zapas.

  • Krok 5. Wypełnij wyznaczoną przestrzeń składowania do poziomu stanu maksymalnego.

Rozpocznij cykliczne uzupełnianie zapasów w każdym kolejnym tygodniu i monitoruj wielkość zamówień oraz ich odchylenie od wyznaczonej średniej.

Teraz masz zatwierdzony poziom zapasu i zebrane dane statystyczne. Twój nowy standard.

  • Krok 6. Jeśli zużycia są regularne, możesz przekazać dostawcy ilości, jakich potrzebujesz co tydzień i w takiej sekwencji uzgodnić dostawy.
  • Krok 7. Ustal zasady reagowania na przekroczenia poziomów minimum ( < min) i maksimum ( >max).

Takie sytuacje się pojawią, więc musisz wiedzieć, jak się zachować. Poziom mniejszy niż wyznaczone minimum oznacza potrzebę szybkiej reakcji (np. wcześniejszego zamówienia) oraz ustalenie przyczyny zwiększonego zużycia.

  • Krok 8. Rozpocznij ponownie od kroku 1, zmniejszając dostępną przestrzeń o połowę i zwiększając dwukrotnie częstotliwość uzupełniania zapasu.

Podążając zgodnie z podanymi krokami, obniżysz zapasy bez konsekwencji dla Twojego klienta.